Γεύση και άρωμα στην κουζίνα με φρέσκα βότανα και μυρωδικά

Γεύση και άρωμα στην κουζίνα με φρέσκα βότανα και μυρωδικά

Μαγειρεύετε; Ξεχάστε για λίγο τον μύλο του αλατιού και επιλέξτε ολόφρεσκα και υγιεινά μυρωδικά.


Υπέροχα και θρεπτικά, τα βότανα προσφέρουν ενδιαφέρουσες γευστικές πινελιές. Είναι μια πλούσια πηγή βιταμινών, ιχνοστοιχείων, φυτικών ινών και αντιοξειδωτικών ουσιών που μπορεί να σας βοηθήσει να μειώσετε την πρόσληψη αλατιού.

Αυτά τα βρώσιμα αρωματικά βότανα και μυρωδικά χρησιμοποιούνται αιώνες τώρα, τόσο στη διατροφή όσο και στην ιατρική, είναι εύχρηστα και χωρίς ιδιαίτερες απαιτήσεις – πιάνουν ελάχιστο χώρο τόσο στο μπαλκόνι όσο και στον κήπο. Εδώ θα βρείτε μερικά από τα πιο υγιεινά βότανα που μπορείτε να καλλιεργήσετε και να καταναλώσετε αυτή την άνοιξη:

Μαϊντανός

Είτε προτιμάτε την ιταλική ποικιλία με τα επίπεδα φύλλα, την έντονη γεύση και την αντοχή στις υψηλές θερμοκρασίες, είτε την ποικιλία με τα κατσαρά φύλλα, την πιο ήπια γεύση και τη μεγαλύτερη διάρκεια ζωής, δεν κάνετε λάθος. Ο μαϊντανός αναδεικνύει τις γεύσεις των άλλων συστατικών. Αυτό το ζωηρόχρωμο πράσινο βότανο είναι επίσης μια καταπληκτική (και υποτιμημένη) πηγή θρεπτικών συστατικών. Είναι πλούσιο σε χλωροφύλλη, βιταμίνη C και σίδηρο. Η χλωροφύλλη, ειδικότερα, συμβάλλει στο μεταβολισμό του οξυγόνου και δίνει στο μαϊντανό την ικανότητα να απορροφά τις οσμές. Έτσι, ο μαϊντανός χρησιμοποιείται συχνά μετά το φαγητό για να καταπολεμά την κακοσμία του στόματος. Επιπλέον, ο μαϊντανός συμβάλλει στη διούρηση, ανακουφίζει από τη δυσπεψία και βοηθά στην τόνωση και στον καθαρισμό του αίματος.

Ψιλοκόψτε και προσθέστε μαϊντανό στα πιάτα σας. Ο μαϊντανός με τα κατσαρά φύλλα πρέπει να προστίθεται προς το τέλος του μαγειρέματος ή πριν από το σερβίρισμα.

Κορίανδρος ή κόλιανδρος

Ο υπέροχος, πολύπλευρος κόλιανδρος αξίζει μια θέση στον κήπο αλλά και στην κουζίνα σας. Πλούσιο σε γεύση, αυτό το γευστικό μυρωδικό είναι ένα ισχυρό αποτοξινωτικό που εξωθεί τα βαρέα μέταλλα, π.χ. υδράργυρο και μόλυβδο, από τους λιπώδεις ιστούς και τα απομακρύνει αποτελεσματικά από τον οργανισμό. Επιπλέον συμβάλλει στην τόνωση της όρεξης και καταπραΰνει τον τυμπανισμό και τη ναυτία.

Για μια λουλουδένια, αρωματική γεύση, προσθέστε κόλιανδρο σε σούπες, σαλάτες, κινέζικα φαγητά και σάλτσες.

Ρίγανη

Αυτοφυές φυτό που συναντάται στις ορεινές και βραχώδεις περιοχές της Ιταλίας και της Ελλάδας. Η ρίγανη έχει ισχυρή αντιβακτηριακή και αντιμυκητιακή δράση. Στην Ελλάδα, η ρίγανη συνοδεύει ιδανικά τη χωριάτικη σαλάτα, ενώ στην Ιταλία μπαίνει κυρίως σε σάλτσες για πίτσες ή ζυμαρικά.

Αυτή την άνοιξη, δώστε ώθηση στο ανοσοποιητικό σας σύστημα, πασπαλίζοντας ένα σκορδόψωμο με ψιλοκομμένη ρίγανη.

Φασκόμηλο

Γνωστό για τις τονωτικές και τις καθαρτικές του ιδιότητες, το φασκόμηλο συμβάλλει στην αντιμετώπιση διαφόρων προβλημάτων υγείας, όπως πονοκέφαλοι, δυσχρωμίες δοντιών, κακοσμία στόματος, μειωμένη λίμπιντο και συμπτώματα εμμηνόπαυσης. Τα ενεργά συστατικά του φασκόμηλου συμβάλλουν στην πέψη των λιπαρών γευμάτων.

Το φασκόμηλο δίνει έντονη γεύση στο φαγητό. Συνοδεύει ιδανικά το χοιρινό κρέας, το αγγελόψαρο και την πάπια, και αποτελεί δημοφιλές μυρωδικό σε λουκάνικα, κεμπάπ και γεμίσεις.

Λουίζα

Η λουίζα χρησιμοποιείται συχνά για τις θεραπευτικές της ιδιότητες. Θεωρείται αποτελεσματική σε περιπτώσεις κατακράτησης υγρών, εξάντλησης, κατάθλιψης και άγχους.

Η λουίζα δίνει υπέροχη γεύση στο παγωμένο τσάι. Ετοιμάστε μια βάση τσαγιού αναμιγνύοντας Earl Grey, κόκκινο τσάι (rooibos) και λουίζα. Έπειτα βράστε λίγο γάλα αμύγδαλου, ζάχαρη καρύδας και λοβούς βανίλιας και τοποθετήστε το μίγμα μέσα σε παγοθήκες στην κατάψυξη. Προσθέστε τα παγάκια στη βάση τσαγιού, χτυπήστε όλα τα υλικά στο μπλέντερ και απολαύστε το ποτό σας.

Βόραγο

Το πανέμορφο βόραγο (γνωστό επίσης ως αρμπέτα ή μπουράντζα), με τα μπλε και μωβ άνθη του, αποτελεί μια εξαιρετική πηγή ωμέγα-6 λιπαρών οξέων, τα οποία συμβάλλουν στη ρύθμιση των ορμονών και στη μείωση της αρτηριακής πίεσης.

Ελαφρώς αλμυρά και με γεύση αγγουριού, τα φρέσκα φύλλα του βόραγου περιέχουν νιτρικά άλατα. Αν τα ρίξετε πάνω σε ζεστά κάρβουνα, τα φύλλα δημιουργούν μικρά πυροτεχνήματα! Τα κομψά του άνθη είναι υπέροχα ως διακοσμητικά σε επιδόρπια, κέικ και σαλάτες.

Δάφνη

Registration

Γίνε μέλος στο epithimies.gr και απόκτησε μοναδικά προνόμια!

Γίνε μέλος τώρα!

Με ναρκωτικές και υπνωτικές ιδιότητες, η δάφνη θεωρείται ότι προάγει την υγεία και την ευτυχία. Η φρέσκια δάφνη έχει μια δυνατή, σχεδόν πικρή και πικάντικη γεύση. Τα αποξηραμένα φύλλα της δάφνης προστίθενται συχνά σε ζωμούς και σούπες, αλλά και σε πιάτα με κρέας και κοτόπουλο για να δώσουν διακριτική γεύση και άρωμα.

Ένα φύλλο δάφνης είναι αρκετό για μια μεσαία κατσαρόλα με σούπα ή ραγού. Μην ξεχνάτε να απομακρύνετε το φύλλο πριν από το σερβίρισμα.

Βασιλικός

Ο γλυκός βασιλικός δεν είναι μόνο ένα από τα πιο σημαντικά αρωματικά φυτά που χρησιμοποιούνται στη μαγειρική, αλλά και ένα εξαιρετικό βότανο που βοηθά την πέψη και καταπραΰνει τα νεύρα.

Ο φρέσκος βασιλικός χρησιμοποιείται συχνά στη Γαλλία και στην Ιταλία για την παρασκευή πέστο και σε πιάτα που έχουν ως βάση την ντομάτα. Επίσης, χρησιμοποιείται σε αποξηραμένη μορφή (τα αποξηραμένα φύλλα έχουν μια πιο οξεία γεύση που μοιάζει με αυτή του κάρυ). Προσθέστε φρέσκα φύλλα βασιλικού σε σαλάτες κοτόπουλου ή στις πίτσες σαν γαρνιτούρα.

Λάπαθο

Πλούσιο σε βιταμίνη C, το λάπαθο καθαρίζει το δέρμα και το αίμα. Έχει οξεία γεύση και κατά προτίμηση χρησιμοποιείται φρέσκο.

Το λάπαθο ταιριάζει με τα αυγά ή με ψάρια μαγειρεμένα στον ατμό, και συνοδεύει υπέροχα τις καλοκαιρινές σούπες. Συνδυάστε το λάπαθο με το νεροκάρδαμο, το φρέσκο κρεμμυδάκι, το πράσο και το ζωμό κοτόπουλου. Ή ζευγαρώστε το με κάτι φρουτώδες, όπως τα νεκταρίνια. Το λάπαθο περιέχει οξαλικό οξύ, επομένως συνιστάται ιδιαίτερη προσοχή σε όσους πάσχουν από προβλήματα στους νεφρούς ή/και στις αρθρώσεις/στα οστά.

Μέντα

Η μενθόλη, το ενεργό συστατικό της μέντας, ευθύνεται για τη δροσερή, φρέσκια γεύση της. Επίσης, η μενθόλη ανακουφίζει από τον τυμπανισμό, μετριάζει τους σπασμούς και τη ναυτία και ενισχύει το σώμα και το νου.

Χρησιμοποιήστε τη μέντα σε σάλτσες που συνοδεύουν ψητό κρέας (π.χ. αρνάκι) ή λιώστε μέντα μαζί με ανανά και φρούτα του πάθους και σερβίρετε με το αγαπημένο σας λευκό ρούμι ή τζιν.

Λεμονόχορτο

Το λεμονόχορτο έχει την πλούσια γεύση του λεμονιού και το άρωμα που χαρακτηρίζει τη μαγειρική της νότιας Ασίας. Συμβάλλει στην αύξηση της εφίδρωσης, ενώ παράλληλα ανακουφίζει από τις κράμπες στους μυς και στο στομάχι.

Προσθέστε το βότανο σε σούπες για μια φρέσκια, λεμονάτη γεύση εσπεριδοειδών ή μουλιάστε σε γλυκό μέλι και προσθέστε σε γλυκά ή smoothies.

Τσουκνίδα

Η τσουκνίδα είναι μια καλή προσθήκη στη δίαιτά σας αν θέλετε να χάσετε βάρος. Αυτό το βότανο διεγείρει τις κινήσεις του εντέρου, ενισχύει τη λειτουργία του θυρεοειδούς, τονώνει το μεταβολισμό και απελευθερώνει βλέννα στο κόλον, διευκολύνοντας την αποβολή των άχρηστων ουσιών. Τα φύλλα της τσουκνίδας καθαρίζουν το αίμα και θεωρείται ότι συμβάλλουν στον περιορισμό φλεγμονών και αλλεργιών.

Πιείτε την τσουκνίδα σαν τσάι το πρωί. Εναλλακτικά, μαγειρέψτε τα φύλλα της τσουκνίδας όπως μαγειρεύετε το σπανάκι, προσθέστε αλάτι, πιπέρι και λίγο λεμόνι για επιπλέον γεύση. Καλή όρεξη!

Η τέχνη του κοκεντάμα

Η καλλιέργεια αρωματικών φυτών και βοτάνων σε εσωτερικό χώρο μπορεί να γίνει με μια τεχνική που καλείται «κοκεντάμα». Με αυτή την υπέροχη, πρακτική τεχνική, ένα βότανο ή φυτό αναπτύσσεται γύρω από μια μπάλα χώματος που καλύπτεται από βρύα και συγκρατείται με σπάγκο. Το φυτό αναπτύσσεται μέσα από την μπάλα και μπορείτε να το κρεμάσετε από το ταβάνι. Το μόνο που χρειάζεται είναι να το ψεκάζετε με νερό και να το τοποθετήσετε σε χώρο που εκτίθεται άμεσα στις ακτίνες του ηλίου.

Αποθήκευση βοτάνων

Τα βότανα έχουν μικρό χρόνο ζωής, γι’ αυτό συμφέρει να καλλιεργείτε τα δικά σας αρωματικά φυτά και να κόβετε την απαραίτητη ποσότητα κάθε φορά. Όσο πιο φρέσκα είναι, τόσο περισσότερα θρεπτικά συστατικά και αρώματα περιέχουν. Αν πρέπει να αποθηκευτούν, τυλίξτε τα βότανα σε υγρό χαρτί κουζίνας και τοποθετήστε τα σε μια πλαστική σακούλα γεμάτη αέρα. Για τα βότανα σε ματσάκια, ο καλύτερος τρόπος αποθήκευσης είναι οι μίσχοι τους να βρίσκονται βυθισμένοι μέσα σε νερό και κλεισμένοι μέσα σε πλαστική σακούλα. Για να αναζωογονήσετε τα άτονα βότανα, ψαλιδίστε τους μίσχους και βυθίστε τα βότανα στον πάγο για ένα δίωρο περίπου. Μην ξεχνάτε να τα πλένετε καλά πριν από τη χρήση.

Συμπληρώστε τα προσωπικά σας στοιχεία

Παρακαλώ συμπληρώστε τα πεδία με αστερίσκο για να συνεχίσετε. Αν επιθυμείτε να λαμβάνετε προσαρμοσμένες προσφορές και περιεχόμενο, μην παραλείψετε να συμπληρώσετε τα προαιρετικά πεδία